عمل بینی بسته چگونه است ؟ + مزایا و معایب

86 / 100

آخرین آپدیت 2024-03-21 بوسیله نرگس هدایی

عمل بینی بسته یا همان رینوپلاستی بسته،  یکی از روش‌های جراحی بینی است که با استفاده از تکنیک‌های مختلف، شکل و اندازهٔ بینی را بهبود می‌بخشد. در این روش جراحی، برش‌های کوچکتر و ناچیزتری نسبت به روش باز انجام می‌شود و اغلب برش‌ها درون بینی قرار دارند که به همین دلیل جراحی با روش بسته نامیده می‌شود.

این روش جراحی بیشتر برای اصلاح مشکلات ظاهری بینی مانند بزرگی بینی، برجستگی‌های بینی، انحراف بینی و غیره استفاده می‌شود. در کل برای بیمارانی که نیاز به تغییرات کوچک شکل بینی دارند، توصیه می‌شود و باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود شکل صورت بیمار می‌شود.

در عمل بینی بسته پزشک با استفاده از یک برش کوچک در داخل بینی، پوست را جدا کرده و سپس به استخوان بینی دسترسی پیدا می‌کند. سپس با استفاده از ابزارهای جراحی، استخوان بینی را به شکل دلخواه مدل می‌کند و سپس پوست را بر روی استخوان دوباره قرار می‌دهد و با دوخت جایگزینی می‌شود. بعد از عمل در داخل بینی پنبه قرار نمیگیرد، فقط بینی با گچ پوشیده میشود .

عمل بینی بسته به دلیل داشتن برش کوچک‌تر، باعث درد و عوارض کمتری نسبت به عمل باز بینی می‌شود و زمان بهبودی نیز کوتاه‌تر است. اما باید به این نکته توجه داشت که هر عمل جراحی دارای ریسک‌هایی است، بنابراین قبل از تصمیم‌گیری برای عمل بینی بسته، باید با پزشک خود مشورت کرده و راهکارهای مختلف را بررسی کرده و مزایا و معایب هر روش را مقایسه کنید. همچنین، برای اطمینان از موفقیت عمل، پس از جراحی باید دقیقا به دستورات پزشک خود پایبند باشید و به درستی به پس از عمل مراقبت کنید .

مزایای و معایب عمل بینی بسته :

مزایا :

زمان بهبودی کوتاه‌ تر: عمل بینی بسته معمولا باعث کاهش زمان بهبودی پس از عمل می‌شود و شما می‌توانید بعد از چند روز به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید.

درد کمتر: در مقایسه با روش باز، عمل بینی بسته باعث درد کمتری می‌شود.

نداشتن کبودی و اسکار های قابل توجه: با توجه به اینکه در این نوع جراحی بینی، برش کوچکی در داخل بینی قرار می‌گیرد، کبودی و زخم های بسیار کمتری در پوست ناشی از جراحی ایجاد می‌شود.

کاهش خطر عفونت: در این نوع جراحی بینی، برش کوچکی در داخل بینی قرار می‌گیرد، به همین دلیل خطر عفونت کاهش می‌یابد.

معایب:

نتایج محدود: عمل بینی بسته معمولا برای بیمارانی که نیاز به تغییر کوچکی در شکل بینی دارند، توصیه می‌شود و نمی‌تواند برای بیمارانی که نیاز به تغییر بزرگی در شکل بینی دارند، تأثیر چندانی داشته باشد.

عدم توانایی در تصحیح مشکلات تنفسی: اگر شما به دنبال تصحیح مشکلات تنفسی هستید، باید با پزشک خود در مورد جراحی باز بینی مشورت کنید، زیرا در عمل بینی بسته امکان تصحیح مشکلات تنفسی وجود ندارد ( مگر در موارد خاص )

امکان شیب ‌دادن بینی: در برخی موارد، عمل بینی بسته ممکن است باعث شیب ‌دادن بینی شود، به عبارت دیگر، اگر انتظار دارید که بینی شما مستقیم باشد، باید با پزشک خود در مورد جزئیات این نوع جراحی مشورت کنید.

قیمت بالا: به دلیل اینکه عمل بینی بسته نیازمند مهارت بالایی میباشد ممکن است نسبت به روش باز هزینه بیشتری داشته باشد.

در نهایت، پیش از تصمیم‌گیری در مورد عمل بینی بسته ، بهتر است با پزشک خود در مورد مزایا و معایب این نوع جراحی و نیازهای شما برای تغییر شکل بینی صحبت کنید تا تصمیم بهتری بگیرید. همچنین باید در نظر داشت که عمل بینی بسته یک راه حل تغییر شکل بینی نیست و ممکن است پزشک شما نسبت به روش‌های دیگری همچون جراحی بینی باز یا جراحی بینی بدون برش به شما مشورت کند .

عمل بینی بسته برای چه بینی هایی مناسب است ؟

این نوع جراحی برای بینی‌هایی مناسب است که نیاز کمی به تغییر اندازه و شکل دارند ولی تغییرات لازم برای آن‌ها نیاز به جراحی باز ندارد. در زیر برخی از بینی‌هایی که ممکن است برای عمل بینی بسته مناسب باشند ذکر شده است:

بینی با نسبت‌های نامتناسب: برخی از بینی‌ها ممکن است دارای نسبت‌های نامتناسب باشند، مانند بینی با انحنای شدید، بینی بسیار بلند یا بسیار کوتاه. عمل بینی بسته می‌تواند نسبت‌های این بینی‌ها را تغییر دهد و به نسبت ها تعادل دهد.

بینی با برآمدگی: این روش ، بینی با برآمدگی شدید را به شکل مناسب‌تری تغییر دهد و به آن تعادل دهد.

بینی با تغییر شکل در اثر تصادف یا آسیب: عمل بینی بسته می‌تواند تغییر شکل در اثر تصادف یا آسیب را که شدید نباشد تغییر داده و بینی را به شکلی مناسب‌تر بازسازی کند.

در کل این روش مناسب افرادیست که ایرادات بینی آن ها جزِئی تر است .

این موارد تنها نمونه‌ای از بینی‌هایی هستند که ممکن است برای عمل بینی بسته مناسب باشند و تصمیم نهایی در این رابطه باید توسط پزشک متخصص بر اساس ویژگی‌های بینی، سلامت کلی بیمار و تاریخچه پزشکی او گرفته شود. برای اینکه بتوان بهترین تصمیم را در مورد انجام عمل بینی بسته گرفت، باید با پزشک مشورت کنید و بررسی‌های لازم را انجام دهید .

تفاوت عمل بینی بسته و باز :

جراحی بینی بسته برای بینی هایی با مشکلات ظاهری کوچک و کمتر است و نسبت به روش باز درد کمتر، بهبودی سریع‌تر، ورم و التهاب کمتر، خطر عفونت پایین تر و نداشتن نشان‌های قابل مشاهده بعد از جراحی است. به همین دلیل، جراحی بینی بسته در مقایسه با جراحی به روش باز ، معمولا مزایای بیشتری دارد اما برخلاف جراحی به روش بازکه در ناحیه کلوملا برش ایجاد میشود تا پزشک دید بهتری نسبت به بینی داشته باشد در جراحی بسته برش ایجاد نمیشود و به همین دلیل عمل بینی به روش بسته پیچیده تر و نیازمند مهارت و تجربه بیشتری میباشد .

 

عمل بینی بسته چگونه است ؟ + مزایا و معایب 3

نقاهت عمل بینی بسته :

در زیر به برخی از مراحل و نکات مهم در نقاهت پس ازعمل بینی بسته اشاره می‌کنیم:

استراحت و خواب کافی : بیمار باید در روزهای اول پس از جراحی ، بیشتر استراحت کند و سعی کند به خوبی بخوابد.

جلوگیری از تماس با آب : بیمار باید بعد ازعمل بینی بسته هرگونه تماس با آب را از جمله شستشوی صورت، دوش گرفتن و شنا در استخر یا دریا، تا حد امکان کاهش دهد.

جلوگیری از فشار و ضربه به بینی :  باید بعد از عمل بینی بسته از فعالیت‌هایی مانند انجام ورزش، حمل وسایل سنگین و همچنین ضربه خوردن به بینی پرهیز کرد .

رعایت رژیم غذایی مناسب : بیمار باید در روزهای اول پس از عمل بینی بسته، رژیم غذایی مناسبی را که شامل غذاهای سبک، آب میوه‌های تازه و نوشیدنی‌های بدون الکل باشد، رعایت کند.

رعایت دستورات دارویی :  باید دستورات دارویی پزشک را به دقت رعایت کرده و داروهای تجویز شده را به موقع و با دقت مصرف کرد .

مراجعه به پزشک در صورت لزوم : بیمار باید در صورت بروز هرگونه علائم غیرعادی مانند خونریزی، درد شدید یا عفونت به پزشک مراجعه کند .

استفاده از یخ : بعد ازعمل بینی بسته برای کاهش ورم و التهاب، باید از یخ استفاده کرد. البته باید به دقت روی پوست قرار داده شود و می‌توان از یخ‌ پوش استفاده کرد تا مستقیما با پوست تماس نداشته باشد .

حضور در پیاده ‌روی‌: در صورتی که بیمار در اولین روزهای پس از عمل بینی بسته است، میتواند  در پیاده‌ روی‌های ساده و کوتاه شرکت کند .

در کل، پس از جراحی بینی بسته باید به دقت به دستورات پزشک توجه کنید و نقاهت را به درستی رعایت کنید تا بهترین نتیجه از جراحی به دست آید .

 
قیمت جراحی بینی بسته چقدر است ؟

هزینه عمل بینی بسته به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند مهارت و تجربه جراح، مکان جراحی، هزینه‌های پس از جراحی و … دارد و به طور کلی متغیر است همچنین در بعضی موارد، شرکت‌های بیمه ممکن است هزینه عمل بینی بسته را برای بیمار پوشش دهند. قبل از تصمیم گیری برای عمل به روش بسته، بهتر است با پزشک مشاوره کنید تا میزان هزینه جراحی و همچنین هزینه‌های دیگری که باید پرداخت شود مثل مراقبت پس از عمل، تعیین شود .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02188090657