علت ریزش مو در زنان

61 / 100

آخرین آپدیت 2023-04-11 بوسیله rhinopl1_1

علت ریزش مو

ریزش مو (آلوپسی) می تواند فقط پوست سر یا کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و می تواند موقت یا دائمی باشد. این می تواند نتیجه وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی یا بخشی طبیعی از افزایش سن باشد. هر کسی ممکن است موهای سر خود را از دست بدهد، اما در مردان شایع تر است.

طاسی معمولاً به ریزش بیش از حد مو از پوست سر شما اشاره دارد. ریزش موی ارثی با افزایش سن شایع ترین علت طاسی است. برخی از افراد ترجیح می دهند اجازه دهند ریزش موی خود بدون درمان و پنهان ادامه یابد. برخی دیگر ممکن است آن را با مدل مو، آرایش، کلاه یا روسری بپوشانند. و برخی دیگر یکی از درمان های موجود را برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو یا بازگرداندن رشد انتخاب می کنند.

قبل از پیگیری درمان ریزش مو، با پزشک خود در مورد علت ریزش مو و گزینه های درمانی خود صحبت کنید.

علائم


در مردان، موها اغلب از پیشانی شروع به عقب نشینی می کنند.
طاسی با الگوی مردانه بزرگنمایی تصویر زنان تمایل به ریزش مو در امتداد قسمت دارند.
طاسی با الگوی زنانه بزرگنمایی تصویر ریزش موی تکه تکه (آلوپسی آره آتا) گاهی اوقات با خارش یا درد پوست سر همراه است.
ریزش موی تکه تکه (آلوپسی آره آتا) بزرگنمایی تصویر استرس مکرر روی مو می تواند باعث نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی شود.
آلوپسی کششی بزرگنمایی تصویر برای زنان یائسه به طور فزاینده ای رایج می شود که دچار آلوپسی فیبروزان فرونتال شوند، که در آن خط مو به عقب حرکت می کند.
آلوپسی فیبروزان فرونتال بزرگنمایی تصویر
بسته به علت ریزش مو، ممکن است به طرق مختلف ظاهر شود. ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی ظاهر شود و فقط پوست سر یا کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

image
علت ریزش مو در زنان 1

علائم ریزش مو

علائم و نشانه های ریزش مو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نازک شدن تدریجی بالای سر این شایع ترین نوع ریزش مو است که با افزایش سن افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. در مردان، موها اغلب در خط موی پیشانی شروع به عقب نشینی می کنند. زنان معمولاً قسمتی از موهای خود را پهن می کنند. یک الگوی رایج ریزش مو در زنان مسن تر، عقب نشینی خط مو (آلوپسی فیبروزان پیشانی) است.
نقاط طاس دایره ای یا تکه تکه ای. برخی از افراد به صورت نقاط طاسی دایره‌ای یا تکه‌ای روی پوست سر، ریش یا ابرو موهای خود را از دست می‌دهند. پوست شما ممکن است قبل از ریزش مو دچار خارش یا درد شود.
شل شدن ناگهانی مو. یک شوک فیزیکی یا روحی می تواند باعث شل شدن مو شود. ممکن است هنگام شانه کردن یا شستن موها یا حتی پس از کشیدن ملایم، تعداد انگشت شماری مو بیرون بیاید. این نوع ریزش مو معمولاً باعث نازک شدن کلی مو می شود اما موقتی است.
ریزش موی تمام بدن. برخی از شرایط و درمان‌های پزشکی، مانند شیمی‌درمانی برای سرطان، می‌تواند منجر به ریزش مو در سراسر بدن شود. موها معمولاً دوباره رشد می کنند.
تکه های پوسته ریزی که روی پوست سر پخش می شوند. این نشانه کرم حلقوی است. ممکن است با موهای شکسته، قرمزی، تورم و گاهی تراوش همراه باشد.

ریزش مو چیست؟


چیست؟
ریزش مو می تواند از نازک شدن خفیف مو تا طاسی کامل متغیر باشد. موها ممکن است به دلایل مختلف ریزش کنند. از نظر پزشکی، ریزش مو به چند دسته تقسیم می شود، از جمله:

تلوژن افلوویوم – این شکل رایج از ریزش مو دو تا سه ماه پس از یک استرس بزرگ بدن، مانند یک بیماری طولانی مدت، جراحی بزرگ یا عفونت جدی رخ می دهد. همچنین ممکن است پس از تغییر ناگهانی در سطح هورمون، به ویژه در زنان پس از زایمان اتفاق بیفتد. مقدار متوسطی از مو از تمام قسمت‌های پوست سر می‌ریزد و ممکن است روی بالش، وان یا برس مو مشاهده شود. در حالی که ممکن است موهای برخی از قسمت‌های پوست سر نازک‌تر به نظر برسند، اما به ندرت می‌توان لکه‌های طاس بزرگ را مشاهده کرد.
عوارض جانبی دارو – ریزش مو می تواند یک عارضه جانبی برخی از داروها از جمله لیتیوم، بتا بلوکرها، وارفارین، هپارین، آمفتامین ها و لوودوپا (Atamet، Larodopa، Sinemet) باشد. علاوه بر این، بسیاری از داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی سرطان – مانند دوکسوروبیسین (آدریامایسین) – معمولاً باعث ریزش موی ناگهانی می شوند که کل سر را تحت تأثیر قرار می دهد.

ریزش مو


علائم یک بیماری پزشکی – ریزش مو می تواند یکی از علائم یک بیماری پزشکی باشد، مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک (لوپوس)، سیفلیس، اختلال تیروئید (مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید)، عدم تعادل هورمون جنسی یا تغذیه جدی مشکل، به ویژه کمبود پروتئین، آهن، روی یا بیوتین. این کمبودها در افرادی که از رژیم های غذایی محدود استفاده می کنند و زنانی که قاعدگی بسیار سنگینی دارند بیشتر دیده می شود.
کچلی کچلی (عفونت قارچی پوست سر) – این شکل از ریزش موی تکه‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که انواع خاصی از قارچ‌ها پوست سر را آلوده می‌کنند. این باعث می شود که مو در سطح سر بشکند و پوست سر پوسته پوسته شود یا پوسته پوسته شود. کچلی نوعی شایع ریزش موی تکه تکه در کودکان است.
آلوپسی آره آتا – این یک بیماری خودایمنی است که باعث ریزش مو در یک یا چند تکه کوچک می شود. علت این وضعیت ناشناخته است، اگرچه در افرادی که سایر بیماری های خودایمنی دارند شایع تر است. هنگامی که همین فرآیند باعث ریزش کامل مو از پوست سر می شود، به آن آلوپسی توتالیس می گویند.

علت ریزش مو در زنان 2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02188090657